Dobra kolej to silny region. Będą kolejne zakupy taboru
21.10.2025
Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał 8., ostatni z zamówionych przez województwo nowoczesny pociąg. W przekazaniu go do eksploatacji uczestniczyli marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz (w środku), Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik (z lewej) oraz dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Polregio S.A. w Szczecinie Andrzej Chańko
Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał 8., ostatni z zamówionych przez województwo nowoczesny pociąg. To elektryczny zespół trakcyjny z rodziny popularnych i eksploatowanych już Impulsów. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 261 mln zł. Dzięki realizacji zadania flota zachodniopomorskich pociągów liczy już 72 pojazdy.
– Naszą zachodniopomorską aspiracją jest, abyśmy byli najbardziej przyjaznym dla kolei regionalnych województwem. Zachęcamy mieszkańców do korzystania z tej formy transportu, dlatego tak ważny jest regularny zakup taboru. Przyjechał do nas ostatni z zamówionych pojazdów. To ósmy taki pociąg, a łącznie mamy już 72 nowoczesne składy. To najnowocześniejsza flota w Polsce. Jesteśmy ekologiczni i oszczędni. Dziękuję za dotychczasową współpracę naszemu zachodniopomorskiemu zakładowi Polregio, bo aby sprzęt spełniał swoją rolę, musi być dobrze użytkowany i serwisowany.
Z myślą o rowerzystach
Zakupione pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością 160 km/h i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10 miejsc) oraz dodatkowo dwa miejsca dla osób na wózkach w członach skrajnych. Ta przestrzeń jest oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia dla rowerzystów było wyraźnie widać również po zmroku.
– Dobra kolej to silny region. Ostatni zakup kosztował 260 mln zł. Tak samo, jak o kolej, dbamy o drogi wojewódzkie, bo transport jest dla nas priorytetem. Jednocześnie rozwijamy sieć tras rowerowych, dlatego ważne jest, że w tych pociągach jest więcej przestrzeni dla rowerzystów.
Komfort i bezpieczeństwo
Tradycyjnie też zastosowano rozwiązania dla osób niepełnosprawnych. Oprócz stacjonarnych ramp dla osób o ograniczonej mobilności, pojazdy zostały wyposażone dodatkowo w lekkie rampy rozkładane, umożliwiające pokonywanie trudności związanych z wsiadaniem i wysiadaniem z niskich peronów. Standardem zwiększającym bezpieczeństwo podróżnych w pojazdach Pomorza Zachodniego jest: wyposażenie ich w łatwe w obsłudze defibrylatory, objęcie pojazdów monitoringiem wewnętrznym oraz zapewnienie łączności pasażerów z maszynistą pojazdu poprzez sieć intercomów.
Nowością w tych pociągach jest 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawiają komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. Dedykowane miejsce czeka na pasażerów poruszających się z pomocą psa asystującego. Ponadto w jednej z części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach jest specjalna okleina, a na blacie stolika – gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu ma też możliwość przygaszenia świateł w tej części składu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony komfort podróży, spokój i wyciszenie.
– Mamy sporo nowych, doskonale wyposażonych pociągów, dlatego dodatkowo do września 2026 roku wybudujemy dla nich ekologiczną myjnię. Pociągi jeżdżą na coraz dłuższych trasach, nawet do Bydgoszczy, zatem kolejna inwestycja się przyda. Warto także zwrócić uwagę na naszą kadrę. Zespół naszych maszynistów jest młody, a średnia wieku wynosi 41 lat.
Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2024 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało ponad 8 mln osób. To największa liczba od ponad 10 lat. Dzięki ostatnim zakupom tabor kolejowy należący do samorządu województwa będzie jeszcze bardziej nowoczesny. Flota Pomorza Zachodniego liczy w sumie 72 pojazdy, w tym 42 elektryczne Impulsy i 12 hybrydowych.
Będą kolejne zakupy
Całkowita wartość zrealizowanego właśnie projektu wynosi 261 448 800 zł brutto, przy poziomie dofinansowania 84 proc. kosztów kwalifikowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy, które wynosi 178 550 400 zł. To jednak nie koniec nowości.
– W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na zakup kolejnych nowoczesnych składów. Będą to co najmniej 3 pojazdy, a w przypadku pozyskania środków zewnętrznych będziemy chcieli skorzystać z prawa opcji i zamówić 8 lub 10 pociągów. Flota, którą posiadamy, wystarcza do obsługi obecnej siatki połączeń. Warto jednak mieć rezerwę, zwłaszcza w kontekście uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Opis zdjęcia5, fot. Jan Kowalski
Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał 8., ostatni z zamówionych przez województwo nowoczesny pociąg. W przekazaniu go do eksploatacji uczestniczyli marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz (w środku), Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik (z lewej) oraz dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Polregio S.A. w Szczecinie Andrzej Chańko
1 z 10
Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał 8., ostatni z zamówionych przez województwo nowoczesny pociąg. W przekazaniu go do eksploatacji uczestniczyli marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz (w środku), Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik (z lewej) oraz dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Polregio S.A. w Szczecinie Andrzej Chańko
2 z 10
Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowali i marszałek Olgierd Geblewicz w kabinie nowoczesnego pociągu Impuls – ostatniego z ośmiu zamówionych za kwotę ponad 261 mln zł
3 z 10
Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowali i marszałek Olgierd Geblewicz w nowoczesnym pociągu Impuls – ostatnim z ośmiu zamówionych za kwotę ponad 261 mln zł
4 z 10
Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik, marszałek Olgierd Geblewicz i dyrektor zakładu Polregio w Szczecinie Andrzej Chańko (w środku) w nowoczesnym pociągu Impuls – ostatnim z ośmiu zamówionych za kwotę ponad 261 mln zł
5 z 10
Flota pociągów Pomorza Zachodniego liczy już 72 pojazdy
6 z 10
Defibrylatory AED to już standardowe wyposażenie zachodniopomorskich pociągów
7 z 10
W nowych pociągach wydzielono 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10 miejsc)
8 z 10
edykowane miejsce czeka na pasażerów poruszających się z pomocą psa asystującego
9 z 10
Flota pociągów w barwach Pomorza Zachodniego powiększyła się o 8 nowych składów
10 z 10
Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał 8., ostatni z zamówionych przez województwo nowoczesny pociąg. W przekazaniu go do eksploatacji uczestniczyli marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz (w środku), Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik (z lewej) oraz dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Polregio S.A. w Szczecinie Andrzej Chańko
1 z 10
Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał 8., ostatni z zamówionych przez województwo nowoczesny pociąg. W przekazaniu go do eksploatacji uczestniczyli marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz (w środku), Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik (z lewej) oraz dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Polregio S.A. w Szczecinie Andrzej Chańko
2 z 10
Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowali i marszałek Olgierd Geblewicz w kabinie nowoczesnego pociągu Impuls – ostatniego z ośmiu zamówionych za kwotę ponad 261 mln zł
3 z 10
Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowali i marszałek Olgierd Geblewicz w nowoczesnym pociągu Impuls – ostatnim z ośmiu zamówionych za kwotę ponad 261 mln zł
4 z 10
Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik, marszałek Olgierd Geblewicz i dyrektor zakładu Polregio w Szczecinie Andrzej Chańko (w środku) w nowoczesnym pociągu Impuls – ostatnim z ośmiu zamówionych za kwotę ponad 261 mln zł
5 z 10
Flota pociągów Pomorza Zachodniego liczy już 72 pojazdy
6 z 10
Defibrylatory AED to już standardowe wyposażenie zachodniopomorskich pociągów
7 z 10
W nowych pociągach wydzielono 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10 miejsc)
8 z 10
edykowane miejsce czeka na pasażerów poruszających się z pomocą psa asystującego
9 z 10
Flota pociągów w barwach Pomorza Zachodniego powiększyła się o 8 nowych składów
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.