„Wielki wysiłek dla budżetu, ale też i inwestycja w nasze bezpieczeństwo, dalszy rozwój i naszą przyszłość”
Pomorze Zachodnie po raz kolejny chce wyznaczać trendy. Po inwestycjach w tabor kolejowy i trasy rowerowe, region zamierza w krótkim czasie wyremontować wszystkie drogi wojewódzkie. Inwestycje mają być realizowane zarówno z wykorzystaniem środków zewnętrznych, jak i własnych.
Od kilku lat mieszkańcy Pomorza Zachodniego i odwiedzający nasz region turyści korzystają wyłącznie z nowoczesnego lub zmodernizowanego taboru. Inne województwa również realizują politykę zakupów w tym zakresie, ale to Pomorze Zachodnie pozostaje liderem.
Czas na drogi
W ciągu 1,5 dekady bardzo intensywnych prac modernizacyjnych w regionie udało się zmodernizować ok. 1500 km dróg wojewódzkich. Pozostaje ponad 600 km dróg, które wciąż stanowią wyzwanie. Fundusze unijne, z których dotychczas z w zdecydowanej większości województwo opłacało wydatki inwestycyjne, pozwalają obecnie przy tych samych kwotach na zrobienie coraz mniejszej ilości kilometrów. Proces inwestycyjny jest procesem coraz droższym i koszt modernizacji 1 km drogi w roku 2010 był zupełnie inny niż ten, który mamy w 2024.
Dzięki temu udało się zrealizować wiele udanych inwestycji. To m.in. rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku Recław-Stepnica, obejście Trzebiatowa, gdzie trzeba było wyprowadzić ruch ciężkich pojazdów z historycznego układu miejskiego. To także prace przy drodze nr 163 na odcinku Połczyn Zdrój-Czaplinek jako przykład, że prace prowadzone są nie tylko wokół Szczecina czy w pasie nadmorskim. We wschodniej części regionu takim przykładem jest odcinek Dąbki-Darłowo w ciągu drogi nr 203.
Plan zakłada, że do końca 2028 r. uda się dokończyć to, co jest konsekwentnie realizowane przez niemal dwie dekady. Do tego czasu drogi wojewódzkie mają być zmodernizowane i zapewniać europejski standard.
Jak tego dokonać?
W tej części są planowane inwestycje chociażby na odcinku Trzebiatów–Kołobrzeg – to jedno z zadań, które pozwoli dokończyć pas nadmorski, podobnie jak inwestycja realizowana od Darłowa do granicy województwa. W tej części jest też także inny ważny odcinek – Drawsko Pomorskie–Kalisz Pomorski. Na liście jest 8 zadań inwestycyjnych, które będą realizowane w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego.
Obejście Pyrzyc i Gryfic mają być realizowane w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg kosztem 239 mln zł przy wsparciu Funduszu w wysokości 89 mln zł.
Inwestycja w przyszłość
Plan na 2025 r. zakłada, że uda się przebudować 145 km za łączną kwotę 250 mln zł. Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną pierwsze przetargi na 84 km dróg wojewódzkich, by prace mogły ruszyć na przełomie marca i kwietnia 2025 r. Drugi etap to postepowania przetargowe, które zostaną ogłoszone wiosną 2025 r. i ten etap będzie obejmował 61 km dróg wojewódzkich.