Lider rozwoju tras rowerowych w Polsce realizuje ich kolejne etapy

Śmiało i odważnie, komfortowo i bezpiecznie. Pomorze Zachodnie nie zwalnia tempa – będąc liderem rozwoju tras rowerowych w Polsce realizuje ich kolejne etapy i zamierza rozwijać sieć istniejących dróg. O planach budowy tras oraz o zbliżających się II Polsko-Niemieckich Dniach Turystyki Rowerowej Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz poinformował podczas konferencji, która w poniedziałek, 17 lutego 2025 roku odbyła się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie. Była to również okazja do podpisania listów intencyjnych w sprawie budowy kolejnych odcinków tras w gminami i powiatami z terenu Pomorza Zachodniego.
Koncepcja budowy tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim powstała w 2015 r. region stawia na stabilne plany. W początkowym okresie wybrano do realizacji trasy, które komunikują największe miasta i najatrakcyjniejsze obszary oraz mają największy potencjał przyciągnięcia turystów.
Miejsc, które warto odwiedzić na rowerze, jest niezliczona ilość. Znajdują się nie tylko na Pomorzu Zachodnim, ale także na całym pograniczu. Przekonać się będzie można o tym choćby w najbliższy piątek i sobotę, kiedy to odbędą się II Polsko-Niemieckie Dniu Turystyki Rowerowej. W ich trakcie będzie się można dowiedzieć, co warto odwiedzić. Zaplanowano sporo wystaw, atrakcji, sprzętu, testów, będzie się można dowiedzieć, jakie są najnowsze trendy, w co warto się wyposażyć, gdzie serwisować rower. Do dyspozycji miłośników turystyki rowerowej będzie siedziba Urzędu Marszałkowskiego i podziemny parking.
Dwudniowe spotkanie będzie też okazją do rozmów o tym, jakie są plany województwa. Po wielu latach analiz i inwentaryzacji wyznaczono i rozpoczęto realizacje pierwszych 5 tras. To „Blue Velo”, „Velo Baltica”, „Trasa Pojezierzy Zachodnich”, „Stary kolejowy szlak” oraz „Wokół Zalewu Szczecińskiego”.
W ramach pierwszego etapu udało się zrealizować ok. 70 proc. planów, kolejne 17 jest w realizacji. Pozostałe odcinki są w przygotowaniu.
To także szansa – co pokazuje przykład miejscowości położonych przy „Trasie Pojezierzy Zachodnich” – na rewitalizację i ożywienie takich miejscowości. Powstające miejsca noclegowe, miejsca, w których można odpocząć, zjeść ciasto lub posiłek, napić się herbaty, przyciągają wielu turystów na rowerach.
Model dotychczasowej współpracy pozostaje bez zmian. Po stronie Pomorza Zachodniego pozostaje opracowanie dokumentacji i przygotowanie przetargów, wybór wykonawstwo, wnioski o dofinansowanie nie tylko z FEPZ czy Interregu, ale wszystkich innych możliwych źródeł. Region będzie odpowiadał także za promocję i informację, mapy i aplikacje. Po stronie samorządów jak dotychczas pozostanie udostępnianie gruntów, partycypowanie w inwestycji w wysokości 7,5 proc. i utrzymanie tych tras rowerowych.
Dzięki podpisanym w poniedziałek listom intencyjnym możliwa będzie realizacja sześciu kolejnych odcinków:
- Pętli Berlin – Szczecin – Kołobrzeg
- Trasy Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo – Polanów
- Trasy Doliny Płoni
- Trasy Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin – Połczyn-Zdrój – Barwice – Grzmiąca
- Trasy Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin – Polanów
- Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice – Mrzeżyno.
Szacunkowy koszt tych inwestycji – w sumie ok. 240 km nowych tras – wynosi 420 mln zł.







